logo

Nyckeln är handling! En berättelse från verkligheten…

Fem fåglar sitter på en telefontråd, en tänker flyga iväg…hur många fåglar sitter då kvar?

* svaret hittar du längst ner 🙂


En berättelse från verkligheten:

”Kan de inte bara var glada?”

”Det är hopplöst”…vår annars luttrade koncernchef suckade tungt. Siffrorna på sista raden lyste röda och den karismatiske VD:n hade fått gå. Stora visioner och tillväxtstrategier till trots. Allt hade ju gått så bra, företaget hade växt med enorm hastighet – det ena företaget efter det andra förvärvades i snabb takt. Medarbetarna hängde inte riktigt med i svängarna ”men när de börjar jobba tillsammans så kommer det att lösa sig av sig själv” tänkte ledningen.

Men det tänkta ”samarbetet” slutade allt som oftast i inbördes konflikter och dragkamp om kunderna. Detta ledde till att medarbetarna högljutt uttryckte sitt missnöje med ledningen.

”Det var ett himla gnäll om mål och riktning– kan de inte bara vara glada och jobba på” fräste en av ledningsmedlemmarna. Om det hade varit så enkelt ändå…

Förmågan att ställa om är helt beroende av ledarskapet

Där och då, på det mötet tog mitt brinnande intresse för ledarskap fart med full kraft. Mitt intresse hade också fått vatten på sin kvarn då vi precis hade gått igenom försäljningssiffrorna och den kund som jag var ansvarig för hade fördubblat omsättningen från föregående år!

Hur då? När jag kom in som Kundansvarig var kunden upprörd över sena leveranser, ofullständig återkoppling, missförstånd kring innehåll etc. Rollerna i projektteamet var otydliga, det var oklart vem som hade ansvar för vad, saker föll mellan stolarna. Medarbetarna i det interna projektteamet var genomgående unga och oerfarna, men duktiga på webbdesign och programmering. Deras inställning var att ”kunden fattar inte vad internet handlar om” och de drog sig inte för att ganska bryskt ”tillrättavisa” när kunden kom med egna förslag och idéer.

Jag var ny i rollen som digital strateg och var tillsatt för att återupprätta förtroendet och utveckla en av företagets största kunder.

För mig var det avgörande att medarbetarna ändrade sin attityd och att teamet kunde leverera!

Att utveckla team och skapa ett tydligt och konkret ramverk var dock inte ledningens fokus. Men det fanns en öppenhet för att prova nya initiativ så efter att ha diskuterat några varv med HR avelningen fick jag OK på att ta med gruppen på en teambuildningskonferens. Där kom vi gemensamt överens om vilket mål vi hade, vad som var viktigt att tänka på i relation till kunden och framförallt tydliggöra roller och hur vi bäst skulle arbeta tillsammans. Detta blev grunden till ett framgångsrikt team där vi gemensamt lyckades dubblera intäkten från kunden.

Nyckeln till framgångsrik förändring är handling och kraften i handlingarna ligger i medarbetarnas möjlighet att vara med och påverka.

För att medarbetarna ska vara ”glada och jobba på” behövs:

  • fokus – d v s medarbetarna behöver veta vart företaget är på väg och varför. Och siktet måste vara inställt framåt – alltför många företag försöker köra in i framtiden med hjälp av en backspegel!

 

  • mening – betydelsen för medarbetarna behöver klarläggas. Betydelsen behöver brytas ned – varje enskild medarbetare behöver känna att hen har en tydlig roll och är med och bidrar till något större.

 

  • aktivitet – du som ledare behöver gemensamt med medarbetarna definiera vad som ska göras och ”sätta bollen i rullning”.

 

Mer information:

Vill du ha hjälp att öka medvetenheten och hitta kraften i din organisation? Engagera medarbetarna och få ut full effekt av strategin? Utvecklas som ledare? Kontakta mig gärna på eva.eliasson@levandevarumarken.se eller läs mer på Levandevarumarken.se Jag är specialiserad inom strategiaktivering och utveckling av företagskultur samt certifierad coach.


* Svar på frågan:

….fem, den där fågeln TÄNKTE ju bara. De är först när vi i realiteten gör något som en förändring kan ske.

Eva Eliasson är specialiserad inom förändringsledning och utveckling av företagskultur och varumärken. Hon hjälper ledare att omsätta strategier till konkreta aktiviteter och bygga en attraktiv företagskultur, som leder till ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

Kommentera

*

captcha *